Activiteiten Emile,  Studiegebonden

Mindfulness bij kinderen

Hoe lekker is het om een momentje voor jezelf te hebben in deze drukke chaotische wereld? Steeds meer prikkels, zowel fysiek als online, in de moderne gedigitaliseerde wereld. Even focussen op het heden in plaats van de zorgen te maken om de toekomst en terug te denken aan het verleden. Met behulp van mindfulness kun je het heden beleven, je aandacht richten op het hier en nu en alles wat je op dat moment ervaart. Vaak kan mindfulness helpen tegen stress- en spannings-klachten. Vooral tijdens de afgelopen coronatijd is mindfulness razend populair geworden onder jongeren en volwassenen. Veel mensen zweren erbij en nemen elke dag een momentje voor zichzelf.

Waarom zou het dan ook niet toegepast kunnen worden bij kinderen? Ook zij ervaren veel prikkels en indrukken in het dagelijks leven. Kinderen kunnen net zo goed als volwassenen een vol hoofd hebben, wat vaak gepaard gaat met spanning in het lijf. Daarom is mindfulness ook bij kinderen een goed idee! Door mindfulness kunnen kinderen beter omgaan met alle prikkels die ze binnen krijgen, ze kunnen hier beter bij stil staan en deze beter verwerken. Ook kunnen zij zich meer bewust worden van hun eigen gevoelens en gedachtes, ze worden zich meer bewust van hun eigen lijf. Daarnaast helpt het bij het trainen van aandacht en ontspanning. Heel veel pluspunten, dus ga aan de slag met je broertjes/zusjes, oppaskindjes, op je werk of met andere kinderen uit de omgeving. Er zijn veel oefeningen die speciaal gemaakt zijn voor mindfulness met kinderen. Met de volgende tips en oefeningen helpen we jullie een handje op weg:

Oefening 1: De bekende bodyscan. Wellicht is deze al bekend bij jullie, dit is namelijk een oefening die erg vaak gebruikt wordt. Ga samen met het kind lekker zitten of liggen, op bed op de bank of een zitzak dat kan allemaal. Zorg ervoor dat jullie allebei warm en comfortabel zijn en ga samen al je lichaamsdelen langs met je gedachten. Begin bij je tenen en eindig bij je kruin, sta even stil bij elk deel van je lichaam en ervaar hoe het voelt. Als je alles hebt gehad doe je je ogen weer open en beweeg alles lekker los.

Oefening 2: Voor dankbaarheid. Dit is meer gericht op stilstaan bij het dagelijks leven, alles waar je dankbaar voor kan zijn. Dit klinkt wat ingewikkeld voor kinderen om over na te denken maar daar kan jij bij helpen. Maak een dankbaarheidsdagboekje waar je elke avond samen vier dingen in zet waar ze deze dag dankbaar voor geweest zijn. Bijvoorbeeld dat het lekker weer geweest is, dat je geknuffeld hebt met je huisdier of dat je gewonnen hebt bij je sportwedstrijd. Door elke dag stil te staan bij kleine positieve dingen, zul je merken dat je gelukkiger wordt.

Oefening 3: er zijn talloze video’s en apps te vinden online voor mindfulness met kinderen. Ga samen met je kind op onderzoek uit wat jullie prettig vinden en waar jullie behoefte aan hebben. Dat zal voor iedereen anders zijn namelijk, wil je meer je aandacht focussen, meer genieten van de kleine dingen of juist meer leren je lichaam te ontspannen. Als je er echt helemaal voor wil gaan zijn er zelfs genoeg workshops of meerdaagse cursussen te vinden waaraan jullie samen deel kunnen nemen.

Wat ik zelf een erg fijne app vind voor mindfulness en meditatie oefeningen is InsightTimer. Deze app is gratis en er staan ontzettend veel verschillende oefeningen op die je uit kan voeren. Ook voor kinderen is er een groot aanbod te vinden. Dit is dus zeker een aanrader!

Klinkt dit nou allemaal heel interessant maar lijkt het een grote stap, begin dan klein. Bijvoorbeeld ’s avonds in bed, vraag wat ze horen (regen, wind, auto’s etc.) of wat ze voelen (warm, koud, briesjes). Zo focussen kinderen zich kort op wat er buiten hun lichaam gebeurt. Dit kan eveneens aan de keukentafel, vraag wat je kinderen echt proeven als ze wat eten. Biedt ze verschillende structuren eten aan en vraag of het anders voelde. Dit zijn kleine stapjes richting mindfulness bij kinderen.

Vind samen met het kind rust in het moment! Ontspannen zonder stress, ook al is het voor eventjes. Het is heel simpel en jullie zullen er beide veel baat bij hebben!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *