Geen categorie

10 Tips Voor Jouw Welzijn!

Take care of yourself!

Zoals je wellicht al voorbij hebt zien komen, was het deze week de Student Well-being Week in Leiden. Tijdens deze week kon je veel activiteiten doen die je zouden kunnen helpen met je welzijn als student. Zo kon je een yogales volgen en een tote bag versieren, maar er waren ook interessante lezingen over slapen en ‘finally peace in my head’. Kortom een week vol tools om voor jezelf te zorgen. Hierbij kon de PubliCo natuurlijk niet achterblijven. Daarom presenteren wij jullie in deze blog 10 tips om goed te zorgen voor je welzijn!

Tip 1: Ga sporten! Get active!

Sleep jezelf naar de sportschool of ga buiten hardlopen. Hierdoor beweeg je je lichaam en maak je onder andere dopamine aan, waardoor je een gelukkig gevoel krijgt.

Tip 2: Pak de ochtend 

Door een ochtendroutine te maken begin je de dag vol goede moed. Neem in de ochtend bewust tijd voor jezelf en je doelen. Bijvoorbeeld door een To Do List te maken, te mediteren of om je dankbaarheid op te schrijven. Maak jezelf enthousiast voor je ochtend, zo hoef je ook niet meer de snooze button in te drukken!

Tip 3: Wees creatief

Door creatief bezig te zijn, kunnen er meer positieve emoties naar boven komen. Denk bij creativiteit niet alleen aan schilderen, maar ook aan zingen, TikTok filmpjes maken, kleien, een instrument bespelen en nog veel meer. Kies hierbij iets wat je leuk vindt, en vooral waarin jij je creativiteit kan uiten. Trust your creativity! 

Tip 4: Kijk minder naar het nieuws

In het nieuws komen meestal alleen maar de meest uitzonderlijke onderwerpen ter sprake. Gelukkig zijn vervelende onderwerpen vaak uitzonderlijk, maar hierdoor komen ze ook vaak in het nieuws terecht en krijg je het vaak te zien. Door minder in aanraking te komen met het nieuws, hoor je vaak ook minder de ellende in de wereld. Op deze manier kan je kiezen met welke positieve dingen jij je hoofd wilt vullen 🙂

Tip 5: Ga babbelen met je vrienden

Naast dat het altijd gezellig is om je vrienden te zien, is het dus ook goed voor je welzijn. Door even met je vrienden de dingen te delen die je bezig houden, kan je erover babbelen. Zo blijven je zorgen niet rondspoken door je hoofd en geven je vrienden misschien wel handige tips of bieden ze een luisterend oor! Hierdoor zal je je ook beter gaan voelen. Gedeelde smart is halve smart. 

Tip 6: Doe een Lawa of Kowa in de natuur!

Even een rondje lopen kan wonderen doen. Lekker een frisse neus halen en genieten van de omgeving. Een Lawa of een Kowa hoef je natuurlijk niet alleen te doen. Nodig een vriend of vriendin uit om gezellig samen een rondje te gaan wandelen. Jas aan en gaan!

Tip 7: Probeer eens een mindfulness app

Tegenwoordig is er overal wel een app voor te vinden. Zo zijn er ook mindfulness apps. In een mindfulness app kun je oefenen met meditatie. Meditatie kan helpen met het van je af laten glijden van nare gedachten en gevoelens. Veel van deze apps zijn gratis te downloaden in de app store. Zeker het proberen waard dus!

Tip 8: Pak een nieuwe hobby op! 

Lekker bezig zijn met iets dat je leuk vindt, kan je hoofd even tot rust brengen. Probeer eens wat nieuws! Misschien word je wel heel blij van vriendschapsbandjes knopen. Of wil je graag een nieuw muziekinstrument leren spelen? Ontdek waar je blij van wordt!

Tip 9: Schrijf het van je af!

Als je niet lekker in je vel zit, kan het heel fijn zijn om even met iemand te praten. Maar misschien zijn er dingen die je liever niet met iedereen bespreekt. Of misschien heb je even niemand waarbij je je hart kan luchten. In dat geval kan het super fijn zijn om je gedachtes op te schrijven. Door het op te schrijven hoef je er niet meer constant mee in je hoofd rond te lopen. Op die manier creëer je wat meer rust voor jezelf.

Tip 10: Treat yourself <3

Tot slot is het natuurlijk het allerbelangrijkste dat je lief bent voor jezelf. Je mag jezelf best wel eens verwennen! Geniet dus maar van dat extra stukje chocolade of stukje taart. Of koop dat leuke topje dat al weken in je winkelmandje zit. Je hebt het verdiend!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *