Studiegebonden

Internationale dag van het gezin

Lief lid,

Afgelopen woensdag (15 mei) was het de Internationale Dag van het Gezin (in het Engels: International Day of Families). Deze door de Verenigde Naties opgerichte dag is bedoeld om aandacht te vragen voor de rol van het gezin in de samenleving en het belang van een hecht gezin voor de ontwikkeling van een kind. Omdat het gezin ook binnen het vakgebied van de pedagogiek een belangrijke rol speelt en wij als toekomstig pedagogen veel met gezinnen in contact zullen komen, wilden wij met deze blog wat extra aandacht aan deze dag besteden.  

De internationale dag is ontstaan tijdens het Internationale Jaar van het Gezin in 1994, dit jaar precies 30 jaar geleden. In dat jaar hebben de Verenigde Naties besloten om voortaan op 15 mei de Internationale Dag van het Gezin te vieren. Dit soort internationale dagen zijn bedoeld om maatschappelijke problemen onder de aandacht te brengen bij het bredere publiek. Elke 15 mei heeft ook een eigen thema, en dit jaar is het thema in Nederland ‘goed gezi(e)n’ en internationaal ‘Families and Climate Change’.  

Maar wat is een gezin nu precies? Sinds 1996 gebruikt de rijksoverheid de volgende definitie: “Elk leefverband van één of meer volwassenen die verantwoordelijkheid dragen voor de verzorging en opvoeding van één of meer kinderen (VWS, 1996)”. Volgens de rijksoverheid is het dus belangrijk dat er in ieder geval één kind onderdeel uitmaakt van het gezin. Echter staat de definitie van een ‘gezin’ niet vast en zijn er de afgelopen jaren veel verschillende vormen van samenleven aan de categorie ‘gezin’ toegevoegd, zoals bijvoorbeeld co-ouderschapssituaties en eenoudergezinnen. 

Hoe zou het zijn als onze samenleving er heel anders had uitgezien? Hoe zou het zijn als men niet opgroeit in een gezin maar in een collectieve samenleving. Groepen kinderen met een paar volwassenen die de opvoeding op zich nemen. Zou een kind dan heel anders ontwikkelen? Zou er een meer collectieve samenleving ontstaan? Of heeft het juist meer nadelen? Een voorbeeld hiervan is de kibboets die in het verleden grote nederzettingen hadden waar zij woonden. Kinderen woonden in kinderhuizen en de volwassenen waren op het land aan het werk. Een paar vrouwen namen de opvoeding van de kinderen op zich, maar de kinderen werden dus niet opgevoed door hun ouders. Wat voor gevolgen heeft dit gehad op het welzijn van deze kinderen? Uit onderzoek is gebleken dat sommigen hiervan een trauma hebben opgelopen. Maar er zijn ook veel verhalen te lezen die hier positief tegenaan kijken. Opgroeien met veel leeftijdsgenoten kan ook heel leuk zijn, want je bent nooit alleen. Hoe zal de wereld eruitzien als dit op grote schaal wordt gedaan? Hoe kijk jij tegen deze kwestie aan? Wat is de functie van het gezin vandaag de dag?

Al met al, het gezin is een dynamische samenstelling. Er is niet een goed of fout. Een gezin kan op zoveel manieren worden samengesteld. Twee ouders met een kind tot een collectieve samenleving waar iedereen helpt met de opvoeding. Hetgeen wat wel vaststaat is dat kinderen baat hebben bij een liefdevol opgroeien en dat zij door hun ouders en de samenleving worden gezien.

Laat een antwoord achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *