Een kijkje in de snuffelstages
Hoi lieve lezers! Vandaag nemen wij jullie mee in de praktijkstages van drie van onze BlogCo leden. Alle eerstejaars moeten dit jaar een snuffelstage volgen om zo een breder beeld te krijgen van het werkveld van een pedagoog. Zoals de meeste van jullie waarschijnlijk weten, kunnen de eerstejaars helaas niet doorgaan met hun stage. Het leek ons dus leuk om wat ervaringen met jullie te delen. Geniet ervan!
Net zoals alle andere eerstejaars moest ik een plekje gaan zoeken voor mijn Praktijkoriëntatie. Na vele afwijzingen (en mensen die nog steeds niet hebben gereageerd…), ben ik uiteindelijk bij een organisatie terechtgekomen. Na een rondleiding in het gebouw, waar ik uiteindelijk nog steeds de weg niet kon vinden, hebben wij een schema opgesteld en zijn we aan de slag gegaan. Mijn begeleider probeerde mij bij zoveel mogelijk activiteiten aanwezig te laten zijn en overal werd ik voorgesteld als ‘Marjolein, haar snuffelstagiaire’.
Tijdens mijn Praktijkoriëntatie heb ik voornamelijk bij vergaderingen gezeten en dit waren er veel meer dan ik had verwacht. Bij deze vergaderingen aanwezig zijn, was erg leerzaam, hoewel ik niet altijd snapte waar het over ging of gewoon context miste. Je krijgt zo toch een beter beeld over het werk als pedagoog. Zelf had ik veel meer contact met de cliënten verwacht, maar uiteindelijk komt het er vooral op neer dat de pedagoog de begeleiders van de cliënten ondersteunt en begeleidt (in ieder geval bij deze organisatie). Daarnaast is er natuurlijk ook sprake van individuele therapie, maar hierbij mocht ik niet aanwezig zijn.
Naast vergaderingen heb ik ook met andere medewerkers van de organisatie meegelopen. Hierbij kreeg ik uitleg over hoe zij aan het werk zijn en op wat voor manier zij in contact zijn met een pedagoog. Ook dit was erg leerzaam om mee te krijgen, omdat ik niet verwacht had dat een pedagoog met zoveel mensen zou samenwerken en op welke manier dat dan zou zijn.
Hoewel ik mijn Praktijkoriëntatie niet heb kunnen afronden vanwege het Coronavirus, heb ik toch erg veel geleerd in de 38 uur dat ik wel heb kunnen meelopen. Ik had nog allerlei dingen op de planning staan die helaas niet door kunnen gaan. Toch heb ik een beter beeld gekregen van hoe een pedagoog in de praktijk aan het werk is. Ik vond het erg interessant en leuk om te zien hoe theorieën, waar ik tot nu toe alleen over gelezen had of over gehoord had tijdens colleges, daadwerkelijk toegepast worden in de praktijk. Ook al is het nogal een gedoe om een plek te vinden (en tussen het werken en studeren door ruimte vrij te maken om er daadwerkelijk heen te gaan) vond ik het toch erg leuk om dit al in mijn eerste jaar mee te maken 🙂
Hoi
allemaal! Ik loop nu sinds een maand stage op een middelbare school. En dan
specifiek bij de orthopedagoog/GZ-psycholoog van die school. Het is een
ontzettend gevarieerde school. Alle niveaus zijn er te vinden: van praktijk
naar vmbo-tl naar vwo. Dat maakt het werk als pedagoog ook heel erg leuk daar.
Je ziet ontzettend veel. De orthopedagoog op deze school onderzoekt,
diagnosticeert, behandelt en ondersteunt de leerlingen waar dat nodig is.
Tijdens mijn stage heb ik dus verschillende onderzoeken mogen inzien en
bestuderen. Ook heb ik een dossieranalyse gemaakt, praktijklessen mogen
observeren en privé lessen mogen bijwonen.
Het werk als pedagoog op een middelbare school is heel gevarieerd en flexibel. Een
typische dag begon voor mij om 08:15. Eerst haalden we een lekker kopje koffie
en hadden we het over koetjes en kalfjes. Vervolgens mocht ik kooklessen
bestuderen van een docent. Daarna las ik verschillende onderzoeken (WISC-V-NL) door.
Dit om te kijken hoe zo een onderzoek nou wordt samengesteld. Wat doet het
kind, wat moet de pedagoog zeggen en doen? Uiteindelijk leer je die natuurlijk
bijna uit je hoofd. Dit was heel interessant om te lezen. Alle testen waar wij
over leren in de hoorcolleges, zag ik nu met mijn eigen ogen. Dat maakte het
een stuk realistischer! Vervolgens hielp ik ’s middags met het nakijken van
verschillende onderzoeken en dan liep de dag alweer ten einde om 16:15!
Al met al heb ik ontzettend genoten en heel veel geleerd tijdens mijn stage. Ik kan echt niet wachten om zelf aan de slag te gaan als pedagoog!
Ik doe mijn
Praktijkoriëntatie op een speciaal onderwijs school in mijn woonplaats. Hier
loop ik voor de helft van de tijd mee met een orthopedagoog en voor de andere
helft met een leraar. Deze leraar geeft les aan een groep 8 met kinderen met
autisme.
In het klaslokaal kijk ik mee met hoe de lessen gaan. Dit is namelijk anders
dan bijvoorbeeld op de basisschool waar ik op heb gezeten. Zo zijn de lessen
anders vormgegeven, is er extra nagedacht over de indeling van het lokaal en
loopt er een hulphond rond op school.
Bij de orthopedagoog kijk ik mee met veel verschillende dingen zoals bijwonen
van overleggen en leerling gesprekken. Het is erg interessant om te zien hoe de
theorie uit de colleges terecht komt in de praktijk.
De Praktijkoriëntatie in je eerste jaar is een mooie manier om kennis te maken met waar je wellicht terecht komt na je studie. Hopelijk vonden jullie het interessant en heb je zelf weer wat inspiratie op gedaan voor een volgende stage! Tot ziens!!