Geen categorie

Sinterklaas komt aan, Nederland in rep en roer!

“Zie ginds komt de stoomboot uit Spanje weer aan!” Dit klinkt je vast bekend in de oren, maar helaas kwam Pakjesboot 12 dit jaar niet aan. Dat zorgde voor verdriet onder jonge kinderen. Voor degenen die het sinterklaasjournaal niet hebben gevolgd, kan dit een verrassing zijn: dit jaar is Pakjesboot 12 gezonken en moest Sinterklaas met zijn Pieten op het vliegtuig Goedheiligman 1 naar Nederland komen! Elk jaar gebeurt er iets met Sinterklaas waardoor het de vraag is of hij wel aankomt. Gelukkig komt het ieder jaar wel weer goed. Het gezonken schip dit jaar was extra spannend! Twitter stond vol met het nieuws over de gezonken Pakjesboot en andere belangrijke onderwerpen rondom Sinterklaas. In deze blog kom je alles te weten over de meningen op Twitter rondom het sinterklaasfeest van dit jaar. 

Ten eerste hadden veel ouders het in het huishouden moeilijk met de gezonken Pakjesboot. Zoals je in de Twitter posts kan lezen, raakten sommige kinderen overstuur van het zinkende schip. Ze vonden het lastig om te geloven dat het nog goed zou komen met de Sint en zijn Pieten. Ouders probeerden op de kinderen in te praten, maar veel succes hadden ze niet. Ook voorgaande jaren hadden kinderen en ouders moeite met de sinterklaasperiode. Zo bleek vorig jaar dat 44 procent van de kinderen eerder wakker wordt in de Sinterklaasperiode en dat 38 procent minder goed slaapt na het zetten van de schoen. Het gebrek aan een goede nachtrust en de spanning rondom het feest, zorgt ervoor dat 40 procent van de kinderen overdag drukker gedrag vertoont. Geen wonder dat ouders hun ervaringen hierover delen op twitter! 

Naast ouders die berichten delen over hun kinderen, uiten volwassenen zich over andere aspecten van het Sinterklaasjournaal. Dat de Sint met het vliegtuig kwam, vond de ene twitteraar grappig, waarbij het bij de andere twitteraar emoties en verbazing opriep: “Hoe kan sinterklaas met het

vliegtuig komen in deze tijd van klimaatveranderingen!”. De timing van het nieuws dat Sinterklaas met het vliegtuig kwam, was niet handig, aangezien een week daarvoor jonge klimaatactivisten zich hadden vastgeketend aan privéjets op Schiphol. Verder waren er twitteraars die het een middelvinger vonden naar de jongere generaties. Ten slotte konden andere twitteraars er de lol wel van inzien. Zo hoor je geluiden over dat het maar om een ‘fictief vliegtuig’ gaat. De meningen zijn dus verdeeld en het laatste woord zal er nog niet over gezegd zijn.

Een derde discussiepunt op twitter, rondom het sinterklaasfeest, betreft de inflatie. De meeste gezinnen besteden 51 à 100 euro aan sinterklaascadeaus in een jaar. Eén op de vijf ouders verwacht dit jaar echter minder geld uit te geven aan cadeautjes. Dat heeft te maken met de inflatie. De inflatie in november dit jaar was 11,2%. Dit betekent dat de consumentenprijzen in november 2022 11,2% hoger zijn dan in november 2021. Dit heeft effecten op het koopgedrag van consumenten. Dat is te zien aan ouders die minder uitgeven, eerder inkopen doen en op andere plekken cadeautjes kopen, zoals in supermarkten. 

Ondanks de inflatie blijft sinterklaas razend populair en gewild in de huiskamers en bij scholen en bedrijven. Dat is onder andere te zien aan het volgende bericht uit RTL Nieuws: “Het aantal geboekte ‘Sint en Pieten’-teams overstijgt 2019, het laatste pre-coronajaar”. Dit wil zeggen dat meer huishoudens, scholen en bedrijven dit jaar Sint en Pieten-teams hebben geboekt ten opzichte van 2019. Verder had de geruststellende toespraak van NTR, die het Sinterklaasjournaal uitzendt, gelukkig een goede uitwerking op de zenuwen van de kinderen.

Concluderend is er op Twitter een hoop ophef over het sinterklaasfeest te vinden. Niet alleen de gezonken stoomboot, maar ook de klimaatverandering en de inflatie houden Twitter bezig. Gelukkig kunnen de meeste kinderen zonder verdriet naar bed, aangezien de Sint intussen veilig is aangekomen in Nederland.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *