Studiegebonden

Mogelijkheden met de onderwijsrobot

Mogelijkheden met de onderwijsrobot

De 21ste-eeuw staat bekend om zijn digitale samenleving. Leerlingen krijgen steeds vaker te maken met kunstmatige intelligentie, digitalisering en robots. Daarmee aan de slag gaan, is nieuw. Om met bijvoorbeeld robots te werken, hebben leerlingen totaal andere vaardigheden nodig dan waar ze tot nu toe bekend mee zijn. Tegenwoordig gaat het bijvoorbeeld vooral om plannen, leren leren, boeken lezen, en noem maar op. Heel snel zullen informatie-vaardigheden, ICT-geletterdheid en digitaal denken op de voorgrond treden. Het zal dan gaan om innovatie in het leren en in het onderwijs op technologisch vlak. Bij deze dan ook het onderwerp dat dieper ingaat op technologie in het onderwijs: de onderwijsrobot!

Wat is of kan zo een robot nou eigenlijk betekenen voor leerlingen? Het is software met intelligente menselijke vaardigheden, zoals analyseren, besluiten nemen en problemen oplossen. Hiermee kunnen deze robotten bijvoorbeeld rekensommen herkennen en oplossen, of vragen stellen over geschiedenis en taal. Ook kunnen ze afbeeldingen en spraak van leerlingen herkennen en ze kunnen een Kahoot-quiz met de klas doen via het digibord. Dit zijn nog maar een paar voorbeelden! Met andere woorden is er heel veel mogelijk. Het voordeel van een robot is, dat de juf of meester rekensommen en andere opdrachten eenvoudig kan programmeren en zo de robot kan afstemmen op elke individuele les. Het lijkt dan ook een waardevolle toevoeging aan het onderwijs.

Wordt het mogelijk dat deze robot de les van de docent overneemt? Hier lijken de meningen nog over verdeeld. Een belangrijk argument dat herhaaldelijk wordt genoemd, is dat robotten niet het improvisatievermogen van de leraar kunnen overnemen. Een les met leerlingen loopt namelijk niet altijd zoals je had gepland. Soms duurt een rekenles langer en soms hebben een paar leerlingen extra ondersteuning nodig bij taal. Het is logisch dat dat gebeurt in een klas. Een robot, die toch geprogrammeerd is door mensenhanden om een bepaalde taak uit te voeren, zal zich moeilijk daaraan kunnen aanpassen. Dat maakt het lesgeven door een robot toch lastig.
Tot slot kan de robot nog lang niet het sociale proces van de leraar overnemen. Bepaalde eigenschappen van kinderen herkennen om elk kind zijn eigen aanpak te kunnen bieden, is ontzettend lastig te programmeren. Het ene kind heeft bijvoorbeeld regels en een wat strenge leraar nodig, het andere kind juist een zachtere aanpak en wat meer vrijheid. Leer dat een robot maar eens aan. Er wordt daarom gesteld dat de taak van een robot de ondersteuning van de docent zou moeten zijn. Niet het overnemen van les. Het zou een groepje leerlingen extra ondersteuning kunnen geven op bijvoorbeeld rekenen en zo de werkdruk van de leraar verlichten. Of elke leerkracht dat wilt, is een persoonlijke voorkeur.

Al met al biedt de robot ontzettend veel mogelijkheden, vooral bij het ondersteunen van het onderwijs wat betreft het lerarentekort en voor leerlingen. En hopelijk neemt het toch niet helemáál het werk van de docent over 😉 Nou, de onderwijsrobot blijft vernieuwen en wie weet wat ooit mogelijk zal zijn. Hopelijk zijn jullie hier net zo enthousiast over als wij en tot snel op de volgende blog post!

Laat een antwoord achter

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *