Studiegebonden

Technologie & digitalisering in het onderwijs

Als we aan technologie en digitalisering in het onderwijs denken, denken we al snel aan de iPad, mobiele telefoons en VR-Headsets van tegenwoordig. Het is een geïntegreerd onderdeel van ons dagelijks leven. Eigenlijk begint het al in 1700 met de eerste krijtborden in het klaslokaal, die we ook tot voor kort nog zagen hangen! Vervolgens, in 1930, kwam de eerste filmstrookprojector uit en in 1990 de eerste computer. Zo blijven we maar doorgaan, tot nu, op dit moment, heel veel informatie online altijd en overal beschikbaar is in de cloud. Dat is toch ongelooflijk. In deze blogpost lezen we over hedendaagse technologie en hoe dat we dat gebruiken in een klaslokaal.

Allereerst een technisch snufje dat gebruikt wordt in een klaslokaal. Heb je al eens een gehoord van de VR-brillen in het onderwijs? Leerlingen kunnen samen met de docent unieke reizen maken over de wereld en het voelt alsof ze het echt meemaken! Een enorm voordeel hiervan, is dat leerlingen ervaringen over het algemeen snel en goed onthouden en daardoor slaan ze deze informatie dus ook goed op. Dat doen ze dan overigens beter dan wanneer ze het uit een lesboek moeten halen. Daarbij is het natuurlijk alleen maar leuk om samen met je leerlingen levensechte simulaties te ondergaan!
Technologie van tegenwoordig is dus heel geavanceerd en kan op verschillende manieren ingezet worden in een klaslokaal. Allereerst kan leerlingen met een beperking de mogelijkheid geboden worden toch samen met leeftijdsgenootjes dezelfde leerstof te verwerken. Leerlingen met een visuele achterstand kunnen bijvoorbeeld extra audio-ondersteuning krijgen en vice versa. Daarnaast kan tegemoet worden gekomen aan het leertempo van leerlingen. De leerling is namelijk niet gebonden aan het leren op school, maar kan met technologie bijvoorbeeld ook op andere plekken en op andere tijdstippen leren. Tot slot is het een verrijking van het onderwijs. Het biedt namelijk de mogelijkheid ten eerste tot internationale samenwerking, ten tweede tot een motivatieverhoging voor leerlingen en eveneens biedt het de mogelijkheid tot interactieve oefeningen of virtuele rollenspellen in simulaties. Kortom, heel veel mogelijkheden!

Maar natuurlijk heeft het ook een keerzijde. Ten eerste is gemakzucht een grote dreiging. Voor leerlingen is er namelijk de mogelijkheid om opdrachten van school over te nemen van het internet en plagiaat te plegen, wat natuurlijk niet bijdraagt aan de ontwikkeling van de leerling. Daarnaast kan technologie kapot gaan of uitvallen; of nog erger, het internet kan uitvallen. Dan is heel de les weg en heb je niks meer aan de digitalisering. Tot slot kan internet gebruikt worden voor gevaarlijke doeleinden door volwassenen met onkuise bedoelingen, waar leerlingen ook aan blootgesteld worden. Het is dus belangrijk dat leerlingen daarvoor beschermd worden.

Jullie hebben nu kennis gemaakt met een aantal voor- en nadelen van technologie. Maar waar gaat dat nou eigenlijk heen in de toekomst? In het beste geval zullen er veranderingen optreden in wat we leren, hoe we leren en wanneer we leren. Het gaat dan om het ontwikkelen van persoonlijke digitale assistentie die ons over een langere periode kan helpen en begeleiden.
Natuurlijk zijn er ook doemscenario’s die vormgegeven zijn als onpersoonlijk onderwijs en een te grote afhankelijkheid van technologie. Toch streven we naar een ontwikkeling in het belang van het kind en in de toekomst zullen we dat met technologie en digitalisering zeker mogelijk gaan maken!
Hopelijk vinden jullie het onderwerp net zo interessant als wij. Over een aantal weken zullen jullie hier nog wat meer over te horen krijgen en gaan we nog wat dieper in op het onderwerp. Tot de volgende blogpost! 😉

Laat een antwoord achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *