Activiteiten Emile,  Niet-studiegebonden

Lekker hoor, zo’n kater…

Afgelopen dinsdag 27 november ging iedereen even ‘Back to their Childhood’ tijdens het Emile & ETV feest in de Next! Bij binnenkomst kon je meteen je favoriete snoep van vroeger proeven met een lekker zure mat-shotje. Iedereen was echt ‘Back to their Childhood’ met hun spetterende outfits zoals de Winxclub, die zowel door onze eigen FeBo als door de heren van ETV werden gedragen – met strakke leggings. Er is veel gedanst op liedjes met jeugdsentiment en luid schreeuwend meegezongen met de themesong van Pokémon en van het Huis Anubis. Ook waren de heren uit Delft heel gezellig en zijn er hier en daar verleidingsdansjes gedanst, wat resulteerde in regelen. Als ik dit zo hoor, dan kan ik wel zeggen dat het een topavond was!

Tja, en tijdens zo’n gezellige avond vloeit de alcohol rijkelijk… Zodat je de volgende ochtend wakker wordt met een onwijs droge bakkes, een borrelend buikje en een bonkend hoofd – alsof er iemand met een hamer opslaat. Maar hee, het was zo gezellig, dan moet je de volgende dag wel met de gevolgen van je overmatige alcoholgebruik dealen. Als ik een kater heb, wil ik het liefst niks maar dan ook niks eten. Nu heb ik een paar recepten ontdekt die mijn lichaam wel kan verwerken op ‘the morning after’. Oprecht, je voelt je erna stukken beter. Ik weet niet of dit voor jullie ook geldt, maar het is het proberen waard. Hierbij drie receptjes die hopelijk jullie katerdagje een stuk draaglijker maken.

Recept 1: Stevig ontbijt

Dit is echt een topper! Als je lichaam ergens tekort aan heeft na een avond zoals deze, zijn het wel voedingsstoffen. Een stevig ontbijt helpt je wel de dag door te komen. Dit heb je nodig:

  • 2 eieren
  • 2 stevige boterhammen (denk aan dat verse, knapperige brood van de Appie, nomnomnom)
  • 1 halve avocado
  • Bacon (of hippe vega bacon, zouden ze dat hebben? Dat zou echt top zijn, love bacon!!)

Eigenlijk is het verder simpel, gooi alles wat je kan bakken in een pan. Maak een spiegelei of scrambled egg, bacon erdoor of erbij, prak de avocado of snijd het in plakjes. Dan leg je alles op de twee boterhammen en strooi er nog wat peper en zout over.

Heel simpel maar erg lekker! Je kunt er zelf nog tomaatjes bijvoegen of wat kaas. Het is eigenlijk een ontbijt clubsandwich die je zelf kan bouwen maar dit receptje is voor mij altijd goed.

Recept 2: Yoghurt bowl

Of gewoon een lekker bakske yoghurt met muesli/cruesli/granola of wat voor andere granen je erin wilt gooien. Zorg ervoor dat het een bite heeft. En lekker vers fruit (ik weet dat fruit nogal duur is maar je kunt dit altijd invriezen en dan lijkt het net of je omkomt in het fruit, joe!). Gooi er wat honing bij, dat gaat erg goed met de bite.

Ik heb dit receptje gegeten op een ochtend dat ik de avond ervoor net iets teveel rode wijntjes had gedronken met mijn familie. Eerst dacht ik ‘uhm nee doe maar niet, dit kan ik niet aan, help!’, maar het is heel fris en juist even de boost die je ’s ochtends kan gebruiken. Vooral als je even geen behoefte hebt aan een stevig ontbijt, is dit een prima alternatief.

Recept 3: Anti kater smoothie

Dit is een echt receptje voor een gevalletje ‘oeh, ik heb me toch iets te erg laten gaan in de Sinaï of Mac vannacht en wil even detoxen vandaag’. Oftewel: je hebt wat vitaminen nodig. Vorig jaar zat ik een tijdje (lees: een week) in een gezonde sapjes-fase. Sommige mislukten echt finaal. Zo gooide ik er een keer lijnzaad doorheen en concludeerde mijn commissiegenootjes dat ik mosterd dronk. Die smaak kwam wel in de buurt (denk aan gember met kurkuma). Die fase heb ik dus al snel achter me gelaten. Maar ik heb één receptje dat ik zo nu en dan blijf maken. Smoothies zijn toch heel handig om even veel vitamines binnen te krijgen. Wat heb je nodig voor dit recept?

  • Grote banaan
  • 2 handen vol spinazie
  • 2 plakjes gember
  • Sap van een halve limoen
  • 1 mango of mangosap (ik kies meestal voor het gemak voor mangosap, je kunt ook kiezen voor multivruchtensap of sinaasappelsap. Wel maakt dat het geheel iets zuurder).

Snijd en squeeze alles lekker en gooi het in een blender (als je dat niet hebt, snijd alles heel klein en gebruik een aardappelstamper, het is het waard!). Klaar is kees! Let the detoxgames begin!

Ik ben echt geen top chef, dus dit zijn allemaal heel simpele dingen die ik zelf maak omdat ik het ooit ergens heb gezien of ze van de kookkunsten van mijn zus heb afgekeken. Voor mij werken deze receptjes heel goed, hopelijk ook voor jullie!

Liefs, Annabel

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *