De basisschool en het coronavirus
Hoi lieve lezers, vandaag hebben we weer een leuke blog voor jullie in petto. Het coronavirus is nog steeds een zeer actueel onderwerp. Ondanks dat Nederland langzaam weer aan het opstarten is, laat het zeker zijn sporen na. Wij als studenten zijn helaas nog thuis aan het studeren, en anderen kunnen gelukkig weer naar school. Zo ook de leerlingen op de basisschool. Een aantal weken terug zaten zij volle dagen thuis huiswerk te maken en online lessen te volgen. Vervolgens konden zij halve weken naar school en nu gelukkig weer hele dagen! Deze kinderen hebben zich in een aantal weken veel moeten aanpassen naar nieuwe situaties. Wij als de BlogCo waren heel benieuwd hoe een kind dat ervaren heeft. Daarom nemen wij jullie vandaag mee met een kijkje in het hoofd van Alexander, een jongen uit groep 7! Veel lees plezier!
Hoe hebben jullie het
thuiswerken ingericht?
Alexander vertelde
mij dat hij één broer en één zusje heeft en dat zij natuurlijk met zijn allen
thuis aan het
werken waren. Om te zorgen dat ze zich goed konden concentreren zaten ze niet
bij elkaar in dezelfde kamer. Hierdoor werd Alexander minder afgeleid van zijn
huiswerk.
Op de eerste dag hebben zijn
zus, moeder en Alexander zelf, samen een plan van aanpak gemaakt. Dat schema
zag er als volgt uit: Ze begonnen rond 08:30 met driekwartier school. Daarna
konden ze een halfuur ‘gymmen’. Vervolgens gingen ze weer driekwartier aan
school. Daarna hadden ze ‘art les’, die
ze om de beurt een invulling mochten geven. Er zijn dus veel verschillende
knutsel projecten gemaakt. Tot slot zouden ze nog driekwartier huiswerk maken
en dan was het tijd voor de lunch. ‘s Middags mochten ze ook weer om de beurt
plannetjes bedenken voor een leuke invulling. Zo hebben ze een speurtocht door
de tuin gedaan, ieder apart een spel gemaakt, een verrassing voor een gezinslid
bedacht, veel taarten gebakken en natuurlijk ook gegamed. Deze leuke
activiteiten waren allemaal mogelijk omdat Alexander vaak in het eerste blok
van driekwartier al klaar was met zijn huiswerk!
Het was wel zoeken naar hoe Alexander
zijn huiswerk het beste kon inplannen. In het begin deelde hij de vakken per
dag in. Dus de ene dag maakte hij al het huiswerk voor rekenen voor die week en
de volgende dag maakte hij al het huiswerk voor taal. Ze kregen namelijk vooraf
aan de week een huiswerkschema van die week. Zijn vrienden daarentegen volgden
het schema dat ze per dag van de juf kregen. Toen is hij dat ook gaan proberen.
Alexander wilde namelijk kijken wat handiger is. Hij vindt het handiger om toch
de planning van de juf te volgen en niet heel een vak op één dag te maken. Dit
kon namelijk best wel veel zijn! Met de planning van de juf, werd het werk
verspreid en was het minder zwaar.
Op welke manier werd er onderwijs gegeven?
Omdat alles via online gaat, werd er heel veel gewerkt op
de computer. Dit vond Alexander heel anders maar ook wel handig. Daar staat
namelijk alles wat je moest doen. Alles was op één plek te vinden en dat was
heel duidelijk.
Alexander kreeg met zijn klas les via het platform
Google Meet. ’s Ochtends werd er een poos klassikaal gebeld met de klas. De juf
begon dan een uitleg te geven over wat er gemaakt moest worden die dag en legde
de opdrachten uit. Vervolgens mochten de leerlingen zelf verder werken in
aparte groepjes of alleen. Zij hadden dan ook hun boeken en schriften thuis.
Alexander vertelde dat hij vervolgens wel eens met vrienden afsprak in een
aparte Google Meet om samen opdrachten te maken.
Het huiswerk werd per week
opgegeven en daarnaast kwam er per dag een schema online. De leerlingen mochten met sommige vakken
vooruit werken en bij andere vakken moesten ze wachten totdat ze instructie van
de juf kregen. Daarnaast was er een kruisjesschema waar je kon aangeven
of je de opdrachten had gedaan. Naast huiswerkopdrachten, hadden ze ook buiten
opdrachten. Ze moesten bijvoorbeeld een gele auto zoeken, of verschillende
beelden in de stad die de juffen uitgezocht hadden.
Hoe ging Alexander er nou
mee om als iets niet lukte? De school zorgde dat er een blog was waar de
kinderen per klas vragen konden stellen. Iedereen uit de klas kon daar dan
antwoord op geven. Dat was heel handig. Daarnaast konden de leerlingen vragen
stellen aan de juf tijdens de online bijeenkomsten. Ook kon Alexander met
vragen bij mijn ouders terecht. Tot slot zetten de juffen uitleg filmpjes over
rekenen online. Omdat Alexander rekenen niet zo lastig vindt, heeft hij daar
minder gebruik van gemaakt.
Hoe heeft Alexander het zelf ervaren?
Alexander geeft aan dat hij het vooral fijn vond dat hij
niet zo lang in de klas hoefde te zitten. Normaal moet je wachten op andere
kinderen als jij al klaar bent met rekenen, en nu kon hij ook al aan een ander
vak gaan werken. Alexander geeft zelf aan dat hij daarom best veel
verantwoordelijkheid had. Het huiswerk kon op de dag verspreid worden of snel
in de ochtend gemaakt worden. Dit vond hij wel fijn. Hij begon dan ook vaak al
om 08:30 en was dan al om 10:00 klaar! Hij zou dat dan ook wel vaker willen.
Het werk sneller afhebben en meer tijd over hebben voor andere dingen is een
groot pluspunt geweest.
Ook het werken met de computer vindt hij heel
handig. Alexander zou dan ook willen dat dat blijft nu hij weer op school les
krijgt.
Daarentegen miste Alexander
wel het contact met zijn vrienden. Voorheen maakten ze samen naast elkaar
huiswerk in de klas, en dat kon nu natuurlijk niet. Ook miste hij de gymlessen
van een echte gym juf wel. Thuis sportte hij wel, maar natuurlijk niet met de
échte toestellen.
Al met al vond hij het niet
lastig om thuis te werken en had hij zijn werk super snel af.
Ten slotte:
Op dit moment gaat Alexander weer volle dagen naar
school. Daarvóór is hij nog een tijdje halve weken naar school gegaan. Zo had
hij twee dagen les en drie dagen niet. Hij miste op die momenten wel de andere
helft van de klas. Maar omdat hierbij school gecombineerd werd met het fijne en
snelle thuiswerken, vindt Alexander dit wel top. Hij zou deze setting dan ook
wel graag weer willen. Hiervoor ging hij natuurlijk helemaal niet naar school.
Omdat er toen niet bekend was wanneer hij weer naar school zou mogen, was dit
wel vervelend. In het begin leek het een leuke vakantie maar deze werd steeds
langer.
Alexander geeft aan alle
verschillende vormen van onderwijs niet als verwarrend te hebben gevonden. Hij kon
zich juist erg goed aanpassen. Dit is denk ik de veerbaarheid van kinderen!
Concluderend, is er heel veel gebeurd maar heeft Alexander zich goed kunnen aanpassen en vooral ook veel geleerd. Het zou zo kunnen zijn dat deze ervaring aan veel thuiswerken, de leerlingen een voordeel kan opleveren bij de overgang naar het voortgezet onderwijs, waarbij al meer zelfstandigheid van de leerlingen wordt verwacht dan in het basisonderwijs. Ik vond het erg leuk om hier met Alexander over te praten en hopelijk hebben jullie een beter beeld van hoe leerlingen op de basisschool deze periode hebben ervaren. Tot snel bij de volgende blog!