Geen categorie

Winterdiptips: zo overleef je de koude wintermaanden

Lief lid, 

Over een week begint officieel de winter en dat betekent kortere en koudere dagen…
Het begin van het seizoen van gezellige avonden binnen voor de openhaard, warme chocolademelk en feestdagen. Maar laten we eerlijk zijn, voor velen van ons gaat dit gepaard met de bekende winterdip. Deze periode kan een uitdaging zijn voor onze stemming en ons energieniveau. Maar geen zorgen, vandaag delen wij een aantal tips om de winterblues tegen te gaan en het meeste uit dit seizoen te halen! 

De clichés 

🚴🏼 Blijf bewegen:
Ook nu de temperaturen dalen, is het heel belangrijk om in beweging te blijven. Door actief te zijn, stimuleert je lichaam de aanmaak van endorfine, het gelukshormoon dat juist in de koude wintermaanden zo cruciaal is. Geen zorgen, je hoeft hiervoor niet per se een intensieve workout te volgen, een korte wandeling door het park, of de fiets nemen naar school zijn goede manieren om in beweging te blijven.

🚶🏽‍♀️ Ga naar buiten:
Er zit in daglicht een aanzienlijke hoeveelheid blauw licht, wat de productie van het slaaphormoon, melatonine, afremt. Vooral ‘s ochtends bevat het daglicht veel blauw licht. Maak dus, als het weer het toelaat, een lekkere ochtendwandeling om écht wakker te worden!
 

😴 Zorg voor genoeg slaap:
Een goede nachtrust is in deze periode essentieel. Creëer een ontspannende avond routine en probeer een vast slaapritme aan te houden. Op deze manier geef je je lichaam de rust die het nodig heeft tijdens de donkere winterdagen en versterk je je weerstand.

🥗 Probeer gezond te eten:
Gezonde voeding kan je net dat extra zetje energie geven die je in deze periode nodig hebt.
 

🥂 Plan iets leuks waar je je op voor kunt bereiden:
Het is heel normaal dat je in deze periode het liefst de hele dag in bed wilt blijven liggen. Maar het kan fijn zijn om je gedachten en aandacht te richten op dingen waar je blij van wordt! Plan een aantal leuke dingen waar je je op voor kunt bereiden. Heb je bijvoorbeeld al plannen om kerst met familie te gaan vieren? Of ga je een lekker dagje shoppen met vriendinnen? Het plannen van leuke activiteiten kan negatieve gevoelens tegengaan.

🌞 Vitamine D slikken

In de winter kan het voor sommige mensen helpen om extra vitamine D te slikken. Door een daling van de hoeveelheid zonlicht in de winter, kun je op die manier toch je energieniveau op peil houden.
*Disclaimer: wij zijn niet opgeleid om hier advies over te geven, raadpleeg daarom eerst een zorgprofessional als je twijfelt of jij dit nodig hebt. 

Hobby’s

Nieuwe hobby’s ontdekken kan een goede manier zijn om een winterdip tegen te gaan. Het biedt niet alleen een positieve afleiding, maar het geeft je ook de kans om nieuwe vaardigheden te ontwikkelen! Het doorbreken van je dagelijkse routine en het toevoegen van iets nieuws kan een positieve invloed hebben op je humeur. We hebben een aantal hobby-ideeën bedacht die ons tijdens de wintermaanden aanspreken en je misschien als inspiratie kunt gebruiken.

🧘🏽Yoga of mediteren:
Als je geen zin hebt om buitenshuis een les op te zoeken, kun je ook op youtube een video volgen! -> Aanraders: Yoga With Adriene of Jessica Richburg

👩🏼‍🎨Mandala’s kleuren
🧶Breien of haken
🍳Nieuwe recepten koken of bakken 

🎄Het huis gezellig maken:
Lees volgende week de nieuwe blog om hier wat inspiratie voor te winnen 😉

📕Lezen
Een aantal aanraders van ons: 

  • ‘Hoe overleef ik alles wat ik niemand vertel?’ van Francine Oomen 
  • ‘Normal people’ van Sally Rooney
  • ‘The things you can see only when you slow down’ van Haemin Sunim

Apps en podcasts

🎧 De Podcast Psycholoog

Aanrader van ons: ‘Tips tegen Somberheid’ en ‘Eenzaamheid’ 

🎧 The Psychology of your 20s Podcast

Aanrader van ons: ‘60. Seasonal depression and the ‘winter blues’

🎧 De Vet Gezellig Podcast

Aanrader van ons: ‘Zó kom je van je winterdepressie af!’

📱 Insight Timer App: deze app geeft je toegang tot heel veel verschillende meditaties, yogasessies, cursussen en muziek. 

Aanrader van ons: ‘Affirmaties met Beats’ van Angelique Houtveen 

📱 Daylio App: deze app helpt je om je stemming, activiteiten en gewoontes bij te houden.  

Hulp van buitenaf

We hopen dat onze tips je een beetje kunnen helpen in deze koude maanden, maar mocht je het gevoel hebben meer tips of persoonlijke begeleiding nodig te hebben zijn er verschillende opties: 

  • Universiteit Leiden: 

De universiteit biedt verschillende (korte) trainingen en workshops over mentale gezondheid en studiegerelateerde vaardigheden: https://www.student.universiteitleiden.nl/vr/algemeen/studentenwelzijn/workhops-en-trainingen?cf=sociale-wetenschappen&cd=pedagogische-wetenschappen-bsc# 

  • POPcorner FSW: 

Ook de POPcorner FSW biedt verschillende (online) cursussen, workshops en groepstrainingen: https://www.student.universiteitleiden.nl/vr/sociale-wetenschappen/student-plaza-fsw/bij-wie-kan-ik-terecht/popcorner?cf=sociale-wetenschappen cd=pedagogische-wetenschappen-bsc

  • Buiten de universiteit: 

Als je op zoek bent naar hulp buiten de universiteit om, heeft de universiteit een overzicht gemaakt van instanties die met verschillende problematiek kunnen helpen: 

https://www.student.universiteitleiden.nl/vr/algemeen/studentenwelzijn/hulp-bij-mijn-welzijn?cf=sociale-wetenschappen&cd=pedagogische-wetenschappen-bsc#
  • Emile: 

Als laatste kun je ook altijd terecht bij Petra, Uytenhout, de vertrouwenspersoon van Emile. Haar contactgegevens vind je hier: https://studievereniging-emile.nl/vertrouwenspersoon/ 

En als allerlaatste tip: wees een beetje lief voor jezelf. Hopelijk helpen de tips hierboven je een beetje tijdens je winterdip, maar vergeet niet dat het heel logisch is dat je je in deze tijd minder energiek en blij voelt. Neem daarom voldoende rust en leg de lat niet te hoog voor jezelf. Probeer te genieten van de fijne dingen die ook bij deze tijd horen: vrienden en familie, warme kopjes thee en avondjes op de bank met een dekentje en een goede film. Voor je het weet is het alweer lente en mis je de gezelligheid van de winter! ❄️

Lieve groetjes! 

De PubliCo

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *