Hollywood
Deze week zou eigenlijk het Emile gala met het thema ‘Hollywood’ plaatsvinden. Aangezien dit op dit moment niet kan, hierbij een lijst van films die je samen met je vriend(inn)en kan kijken op de avond van het gala. Dus koop wat popcorn, verzamel wat lotgenoten, trek desnoods je ongebruikte galajurk uit de kast en geniet van films van alle tijden!
Gaslight (George Cukor, 1944)
Gaslight, gatekeep, girlboss. Deze zin ben je waarschijnlijk overal op sociale media al tegengekomen. Wist je echter dat de oorsprong van de term ‘gaslight’ ligt in de gelijknamige melodrama uit 1943? Als je het plot van deze film leest, zul je ook precies begrijpen hoe deze term is ontstaan.
De film Gaslight gaat namelijk over Paula (Ingrid Bergman) die samenwoont met haar man Gregory (Charles Boyer). Zonder dat Paula dit weet, heeft Gregory te maken met een vreselijke misdaad uit haar verleden. Vervolgens liegt Gregory Paula de hele film voor, en geeft haar het gevoel dat ze langzaam maar zeker gek wordt. Zo denkt zij dingen te horen die er niet zijn (terwijl die er eigenlijk wel zijn), en verstopt hij dingen van haar zodat zij denkt dat ze deze verloren is. Oftewel, wat Gregory doet bij Paula, is wat nu bekend staat als de definitie van het Engelse ‘gaslight’.
Het beste aan Gaslight is eigenlijk de laatste scène van de film. Het is soms moeilijk om een oude film als deze door te komen gezien het ouderwetse taalgebruik, maar de twist aan het einde is het wel waard om deze film toch helemaal af te kijken.
Sunset Boulevard (Billy Wilder, 1950)
Als je zin hebt om een klassieke Hollywood film te kijken, is Sunset Boulevard absoluut een aanrader. Sunset Boulevard gaat over het personage Joe (William Holden), een scriptschrijver die slechte filmscripts schrijft om op die manier toch nog aan geld te komen. Als hij er financieel echter zo slecht voorstaat dat er premiejagers achter hem aan komen om zijn auto in te nemen, verstopt hij deze in de garage van wat hij een verlaten landhuis acht. In dit huis blijkt echter oud Hollywood actrice Norma Desmond (Gloria Swanson) te wonen, en de band die zij hierna opbouwen is alles behalve normaal.
Sunset Boulevard is eigenlijk de ideale film uit wat voor ons al oud Hollywood is, die een verhaal vertelt over het Hollywood wat toen als oud gezien werd, namelijk het stomme film tijdperk. Interessant aan deze film is bijvoorbeeld het detail dat Gloria Swanson werd verteld in deze (gesproken) film te acteren alsof ze in een stomme film speelde. Zij speelt hierdoor enorm groot (dit was natuurlijk nodig als je geen woorden kon gebruiken), wat een heel vervreemdend effect oproept. Sunset Boulevard is een film noir die zijn tijd eigenlijk vooruit was, en zeker de tijd waard om je even in het verleden te wanen.
Alien (Ridley Scott, 1979)
Het origineel waarna er nog vele anderen zouden komen. Als je zin hebt in een echte, spannende horrorfilm, dan is Alien uit 1979 eigenlijk wel de beste optie, en niet een van de vele vervolgen die erna uitkwamen. De originaliteit van de eerste film is simpelweg niet te overtreffen.
De film Alien gaat over een groep ruimtereizigers die wakker worden op hun schip U.S.C.S.S. Nostromo. Ze ontvangen een onbekend signaal en landen hierdoor op een buitenaardse wereld, waar ze vervolgens op ontdekking uit gaan. Als een van hen echter wordt aangevallen door een buitenaardse levensvorm, en ze hem (tegen beklag van de hoofdpersoon in) aan boord brengen, wordt de Nostromo vervolgens gekweld door een Alien. Deze is volledig onvoorspelbaar en verandert steeds van vorm waardoor hij eigenlijk niet te vinden is. Hoofdpersoon Ripley (Sigourney Weaver) gaat uiteindelijk toch het gevecht met hem aan.
Als je nu deze film kijkt, lijken de special effects misschien al flink verjaard, maar toch won deze film in 1979 wel een Oscar juist voor deze special effects. Bij deze film is het ook leuk om te letten op de manier hoe deze is geschoten. Kijk bijvoorbeeld eens hoe de scènes buiten het ruimteschip geschoten zijn (hoeveel afstand heb je van de personages?) en hoe de scènes binnen het door de alien besmette ruimteschip zijn geschoten (hoeveel afstand heb je dan van de personages?). Een echte klassieke horrorfilm, die je sinds kort ook kan vinden op Disney+!
The Shining (Stanley Kubrick, 1980)
Als je bekend bent met de titel van deze film, denk je misschien van ‘hé, dat is nog een horrorfilm’! En daar heb je volledig gelijk in. Horror is een heel veelzijdig genre, en deze film is een van de meest bekende horrorfilms aller tijden. Daarom kon hij eigenlijk niet van deze lijst ontbreken.
The Shining gaat over de familie Torrance (Jack, Wendy en Danny) die een winter lang gaan wonen in het ‘Overlook Hotel’ in de Rocky Mountains in Amerika, zodat ze dit hotel in de gaten kunnen houden. Tijdens hun verblijf gebeuren er echter steeds vreemdere dingen. De jonge Danny (Danny Lloyd) rijdt op zijn driewieler door de gangen, en komt onbekende en dreigende personen tegen. Zijn vader Jack (Jack Nicholson) begint ook steeds meer gure figuren te zien, en wordt er zelf op den duur ook steeds minder vriendelijk van. Deze film bevat wereldberoemde scènes zoals de scène met de lift vol bloed of de ‘Here’s Johnny’ scène.
Kort gezegd is dit dus een film die vanwege de vele iconische referenties iedereen eigenlijk wel gezien moet hebben. Als je The Shining kijkt, let dan ook eens op hoe het hotel wordt neergezet. Als je met Danny meefietst door de gangen van het enorme ‘Overlook Hotel’, voelt dit dan ook werkelijk zo groot?
Blade Runner (Ridley Scott, 1982)
Het is je misschien óók opgevallen dat deze film van dezelfde regisseur is als Alien, en dat is misschien niet heel origineel, maar Scott heeft gewoon in de jaren 70/80/90 een aantal absolute Hollywood klassiekers geproduceerd. In mijn ogen verdient hij dus wel een extra plekje op deze lijst.
Blade Runner gaat over Rick Deckard (Harrison Ford), een man die leeft in het dystopisch Los Angeles van 2019 (niet zo heel dystopisch meer dus…). In deze wereld leven er naast mensen ook ‘replicants’. Dit zijn robots die sprekend op mensen lijken, en alleen kunnen worden gespot door een ingewikkelde ondervraging. Deze robots begonnen op een gegeven moment gevaarlijk te worden, en mochten daarom niet terugkomen naar de moederplaneet Aarde. Rick Deckard is een ‘blade runner’, een soort politie die getraind is om deze ‘replicants’ op te sporen en te vermoorden. Als hij er echter achter komt dat bij sommige ‘replicants’ ook herinneringen zijn aangebracht, wordt het onderscheid tussen de ‘replicants’ en de “echte” mensen echter steeds onduidelijker.
Blade Runner is een film die goed is voor elke soort filmavond. Of je nou zin hebt in een spannende actiefilm, in een film die je filosofisch doet denken of in een film waar een jonge Harrison Ford 2 uur op je scherm rondloopt, Blade Runner has got it all!
Oftewel, genoeg films om je avond (en in principe zelfs een deel van je kerstvakantie) mee te vullen! Geen gala helaas, maar nog altijd tijd voor Hollywood.